Help, ik ben te dik! Mijn strijd tegen de kilo’s • Week 1

Jullie hebben vorige week kunnen lezen dat ik af wil vallen. Help ik ben te dik! En daarom moet ik serieuze stappen moet ondernemen om dit te bereiken. Toen ik deze week begon woog ik 76,2 kilo. Wat dus veel te veel is. En hierbij heb ik een BMI van 29,4 wat tegen de grens van overwicht en obesitas zit. Tijd voor actie dus! Ik neem jullie iedere week mee in mijn reis naar een slanker en vooral gezonder lichaam.

Boodschappen doen

De week begint met de boodschappen. Deze had ik het weekend al gehaald zodat ik maandag goed van start kon gaan. Ook was het de eerste week van het nieuwe schooljaar, dus ook voor de meiden kon ik een gezonde start maken. Ik heb dan ook geen snoep, koek, chips en ijs in huis gehaald. Maar in plaats daarvan veel groenten en fruit. De meiden vinden het bijvoorbeeld heerlijk om worteltjes meer naar school te nemen. En ik kan ook beter wat worteltjes of snoeptomaatjes pakken dan een bakje chips. Ik heb geen pakjes drinken gehaald. Want de meiden krijgen aanmaaklimonade mee naar school. Dit kan je namelijk zo zoet of juist niet zoet maken als je zelf wilt.

Eten en drinken

Wat ik hierboven al schrijf, eigenlijk alles wat met snoep, koek, chips en ijs te maken heeft. Maar ook sapjes en ijsjes. Doordeweeks geen glaasje wijn meer. In het weekend mag ik wel wat snoepen en een glaasje wijn. Wat eet en drink je dan dan wel, vraag je je natuurlijk af. Ik drink water. Iedere dag minimaal 1,5 liter. Ik hou dit bij via de app van mijn FitBit, maar die heb ik pas sinds kort (binnenkort meer hierover). Voorheen gebruikte ik de app “Mijn water”.  Ideaal als je bij wilt houden of je voldoende water drinkt. Daarnaast drink ik thee. Meestal rooibosthee. En drink ik maximaal 2 koppen koffie per dag.

Verder eet ik eigenlijk alles wel. Al heb ik er wel opgelet dat we deze week geen pizza, patat en dat soort dingen eten. Al hebben we wel een keer krieltjes op (zijn toch ronde patatjes). Die heb ik trouwens niet gefrituurd maar in de koekenpan gebakken. Iedere dag groente en fruit. Dat is het belangrijkste. Ik let verder niet op koolhydraten enzo. Ik hou namelijk echt van pasta en kan niet zonder.

Veel groente en kleinere porties

Deze week aten we ook weer eens aardappelen, groente en vlees. Dit eten we eigenlijk te weinig. Ik heb dan wel twee soorten groenten gekookt zodat we konden kiezen of allebei konden eten. En ik ging vaak voor geen of maar een half stukje vlees. Verder inderdaad pasta en rijst gegeten. ik heb wel veel minder brood gegeten, maar dat was niet eens heel bewust. Ik koos er voor de lunch vaak voor om een salade te maken. Of een restje van de avond ervoor op te eten. Tja, doordat ik kleinere porties eet, blijft er eten over dus.

Hoofdpijn

Wat ik gemerkt heb is dat ik hoofdpijn kreeg. Ik dacht eerst dat het kwam omdat ik misschien te weinig at. Maar dit was het niet. Ik denk serieus dat het afkickverschijnselen van suiker zijn. Het rare is alleen dat ik helemaal geen behoefte heb in zoetigheid. Soms wel om te knabbelen maar dan pak ik een handje walnoten en dan is dat gevoel weer weg. Wat ik zeker merkte is dat ik veel meer energie heb. Dit komt echt doordat ik veel minder suiker binnenkrijg. En ik heb geen dipjes meer. Die ik voorheen wel had. Ken je dat? Net gegeten en dan heel moe worden. Heb ik dus niet meer. Ik heb echt energie voor tien en zelfs ’s avonds ben in nog vol energie.

Beweging

Naast het gezonder eten en drinken, moet ik natuurlijk ook bewegen. Nou ben ik deze week niet heel actief geweest moet ik zeggen. Ik heb wel 1 uur en een kwartier met een vriendin gewandeld en heb wat extra rondjes met de hond gelopen. En als ik ergens de trap kon pakken dan deed ik dat. Dus niet met lift, maar lekker lopen. Verder heb ik dus niet heel actief gesport. Dat hoefde ook niet van mezelf. Ik moet eerst maar op mijn eten letten en dan komt de rest vanzelf. Daar ben ik van overtuigd. Ik ben trouwens wel na weken weer naar yinyoga geweest. ik had het zo gemist en ik was weer helemaal zen.

Gezondigd

Ik ben deze week zelfs met een vriendin wezen lunchen. Een heerlijke pasta met pesto en gamba’s met in plaats van een wijntje een glaasje dubbelwater. Ik heb er van genoten. het weekend hadden we een kinderverjaardag en een gezellig etentje. Op de kinderverjaardag heb ik een klein glaasje cola op en bij het etentje twee glazen rosé. Het toetje vond ik niet lekker dus na een paar happen heb ik dat laten staan. Verder geen hele rare dingen gegeten.

Gewicht

Nu willen jullie natuurlijk weten of ik ben afgevallen of niet en zo ja, hoe veel dan. Nou daar komt ie *tromgeroffel* ik ben zeker afgevallen! Ik was maandag nog 76,2 kilo en had een BMI van 29,4. Op de maandag een week later woog ik 75,4 kilo  waar een BMI van 29,1 bij hoort. Ik ben dus 800 gram afgevallen! Bijna een hele kilo en dat terwijl ik twee verjaardagen had, waaronder een etentje. En ik heb niet gesport. Je hoor me dus absoluut niet klagen!

Bewuster eten

Al met al ben ik dik tevreden (leuke woordspeling, al zeg ik het zelf). Ik heb niet het gevoel alsof ik heel veel moet laten of juist moet doen. En in het weekend mag ik gewoon een wijntje nemen of een chocolaatje (oh ja zondag heb ik een mini Twix op). Dit moet ook gewoon kunnen. Maar ik leer mezelf om er nu ook echt van te genieten in plaats van het in mijn mond te stoppen en hap-slik-weg. Bewuster eten en drinken en dus bewuster leven. Daar gaat het mij om.

Op naar weer een gezonde week met zijn allen! Over een week kunnen jullie weer lezen hoe het gegaan is en of ik ben afgevallen. Heb je afgelopen week meegedaan? Hoe voel jij je? 

 

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.