De eerste dagen van het stoppen met roken

Yes! We zijn niet-rokers. We hebben de eerste dag overleefd en hebben de verleiding kunnen weerstaan. Hoe zorgen we dat we de eerste dagen van het stoppen met roken doorkomen? Ik weet dat de eerste paar dagen voor mij de moeilijkste dagen zijn. Dan komt het stemmetje regelmatig in mijn hoofd. Het stemmetje dat zegt dat je een sigaret wilt. Het stemmetje dat zegt dat 1 sigaret echt geen kwaad kan. Maar dat stemmetje daar luisteren we niet meer naar. In de voorbereiding bij het stoppen met roken hebben we afgesproken dat we niet meer naar dat stemmetje luisteren. Wij zijn de baas en niet die stem. Maar hoe doen we dat? En hoe blijven we de baas? Hoe zorgen we dat we die eerste dagen doorkomen? Ik zal je vertellen hoe ik de eerste dagen ben doorgekomen.

Leef in het moment

Leef in het nu. Denk niet aan straks of aan morgen. Denk er niet aan of je dan nog gestopt zal zijn. Nu ben je gestopt en leef. Leef zoals je dat voorheen ook deed. Alleen nu rook je niet. Wees trots op jezelf en bedank jezelf dat je nu gezond bent. Dwalen je gedachten af naar hoe je je over een uur zult voelen? Kom dan terug naar nu. Nu voel je je goed en nu ben je sterk. Geniet van dat moment!

Verveling

Misschien merk je dat je tijd overhoudt, of het gevoel krijgt van wat moet ik nu met die tijd. Als je merkt dat je onrustig wordt, neem dan een pauze. Dit gevoel noemen ze verveling. Wat deed je voorheen als je je verveelde? Je ging roken. Wat doe je nu? Wat jij ook maar wilt, als je maar niet gaat roken. Pak iets te drinken, ga even naar buiten, lees een boek of tijdschrift, doe een spelletje op je telefoon, bel een vriendin, iets. Als je maar niet gaat roken!

Irritaties en chagrijnig

Als ik stop met roken dan ben ik de eerste dagen chagrijnig en gauw geïrriteerd. Helaas ook als ik nicotinepleisters gebruik. Maar met de pleisters zijn wel de harde kantjes eraf. Maar ja, ik ben dus nog steeds sneller geïrriteerd. Wees daar eerlijk over. Zeg het tegen je omgeving als je misschien wat snauwerig of chagrijnig bent, hoe dit komt. Zo begon Alex vanmorgen over iets te mopperen. Ik kon dat op dat moment echt even niet hebben. Ik haalde diep adem en vroeg hem of hij hier op een ander moment over wilde praten. Dit was niet het juiste moment omdat ik net gestopt ben met roken en dit er nu even nu bij kon hebben. Later zouden we het er nog over hebben. Ik zei dit wel ietwat geïrriteerd en bood daar mijn excuses voor aan.

De volgende keer zou ik dit zonder irritatie doen. Want weet je wat het is? Als ik ga lopen snauwen tegen mijn man en kinderen, dan voel ik me achteraf rot. En wat gebeurt er als je je rot voelt? Dan heeft dat stemmetje een reden om je over te halen om te gaan roken. En dat willen we niet! Ik wil dit proces daarom zo positief mogelijk in gaan. En dus moet je het gezellig en leuk houden. Dit zit allemaal in je hoofd en jij bent de baas over jouw gedachten!

Wees lief voor jezelf

Wat ik eerder ook al zei, wees lief voor jezelf. Vooral de eerste dagen van het stoppen met roken zijn zwaar en moet je niet te streng voor jezelf zijn. Ga naar de sauna (schijnt ook nog eens te helpen bij ontwenningsverschijnselen), of ga lekker in bad of onder de douche en zet een ontspannend muziekje op. Ik heb op Spotify een afspeellijst gemaakt waar alleen maar van spa- en meditatiemuziek op staat. Mijn schoonheidsspecialiste heeft deze muziek ook altijd opstaan als ik gemasseerd word en ik merk dat ik daar echt wel heel zen van word. Als ik in bad ga om even dat relaxmomentje te pakken, dan zet ik deze muziek op en voel de gespannenheid uit mijn lichaam verdwijnen. Misschien kom jij op een andere manier tot rust. Wat je ook doet, doe iets waar je blij van wordt en iets waarbij jij kan ontspannen.

Download een app die jou helpt

Ik heb ook in de App Store de app QuitNow! – Stop met roken gedownload. In deze app vul je een aantal gegevens over jezelf in en hoeveel sigaretten je voorheen rookte en hoe duur de sigaretten waren. De app houdt precies bij hoe lang je gestopt bent, hoe het met je gezondheid is gesteld, welke mijlpalen je hebt bereikt en hoeveel geld je tot nu toe hebt bespaard. Mij helpt het om te zien hoe lang ik gestopt ben en dat bijvoorbeeld mijn bloeddruk gedaald is. Ik heb alweer 90% van mijn smaak- en reukzin teruggekregen en het duurt nog nog maar 4 uur, 41 minuten en 30 seconden voordat ik mijn volledige smaak- en reukzin terug heb. Ik heb inmiddels 6 euro bespaard dus de eerste 5 euro gaan in een spaarpotje. Maar er is ook een community met lotgenoten. Mensen zoals jij en ik die gestopt zijn met roken. Je kan elkaar hier steunen.

Hou je doel voor ogen en beloon jezelf

Je belangrijkste doel is natuurlijk dat je gezond wilt zijn. Je wilt die chemische rotzooi niet in je longen. Je wilt weer alles kunnen proeven en ruiken. Je wilt je conditie terug en vrij kunnen ademen. Je wilt dat je weerstand omhoog gaat zodat je minder vatbaar bent voor al die nare virusjes die overal in de lucht hangen. Maar naast het feit dat je gezondheid zal verbeteren, bespaar je ook een hoop geld. Spaar dit geld op en beloon jezelf na een tijdje op iets wat je altijd al wilde kopen, maar het misschien te duur vond. Die mooie pumps, een nieuwe laptop. Wat het ook is, het is goed als je dat doel voor ogen houdt als je een momentje van zwakte hebt. In de app die ik gebruik, zie je hoeveel geld je tot nu toe bespaard hebt. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik bij iedere 5 euro die ik bespaard heb, 5 euro in een potje stop. Ik wil namelijk heel graag een nieuw fototoestel. Een goede spiegelreflexcamera met extra lenzen. En een beetje goede camera kost wel wat. Dus ga ik mezelf over een paar maanden belonen op een spiegelreflexcamera.

De eerste dagen van het stoppen met roken

De eerste dagen van het stoppen met roken zijn lastig voor mij. Als ik de eerste dagen door ben gekomen gaat het goed totdat ik ongeveer twee weken gestopt ben. Dan krijg ik weer zo’n dip waarin ik het moeilijk heb. Nu na een paar dagen, voel ik me sterk en ben ik positief. En ik ga dit gevoel vast blijven houden. Als ik dat gevoel vast weet te houden lukt het me, dat weet ik zeker. En jou lukt het ook! Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt. En natuurlijk kom ik volgende week weer terug om te laten weten hoe het gaat.

Ben jij ook gestopt met roken? Heb jij misschien nog een goede tip die helpt om de eerste dagen van het stoppen met roken door te komen?

 

 

4 REACTIES

  1. Heb zelf een man thuis die gestopt is. Bij hem hielp het om af te bouwen. Hij heeft na het stoppen met sigaretten nog een tijdje sigaren gerookt. Niet vaak, maar af en toe. Dat doet hij nu niet meer maar het hielp goed zei hij.

  2. Ik herken dat stemmetje! Ik heb weliswaar nooit gerookt, maar mijn stemmetje zegt dat ik best een hele reep chocola mag. Of een zak chips.

    Het stemmetje wordt vooral actief als ik op de bank ga liggen. Dus nu ga ik dan gauw bloggen. Dan vergeet ik het stemmetje.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.