Een ochtendroutine maakt of breekt jouw dag

Is het je weleens opgevallen hoe de start van je dag bepalend is voor de rest van je dag? ‘Met het verkeerde been uit bed stappen’ doe je liever niet. Het is daarom zo belangrijk om je dag goed te beginnen. Geen gehaast en gestress, maar in rust en met fijne gedachten. Een ochtendroutine maakt of breekt jouw dag. Daarom is het zo belangrijk om je dag goed te beginnen met een ochtendroutine of ochtendritueel die jou rust en positieve energie geeft. In deze blog help ik je op weg door tips te delen die bijdragen bij een killer-ochtendritueel zodat jij voortaan iedere dag een goed start hebt!

Sta op tijd op

Klinkt logisch toch? En toch snoozen de meeste mensen een paar keer met het gevolg dat ze toch wel moeten haasten. Stop daarmee! Het zorgt voor onnodige stress. En dat wil je juist niet aan het begin van je dag. Ben je geen ochtendmens? Dan moet je leren een ochtendmens te worden en dat begint met vroeger naar bed gaan. Geloof me, ik riep ook altijd heel hard dat ik geen ochtendmens ben. Maar vroeger naar bed gaan doet wonderen en tegenwoordig word ik om 6 uur wakker. Zet je wekker wat vroeger en dan kan je echt nog wel even blijven liggen (ik spring ook echt mijn bed niet gelijk uit). Maar zorg dat je ruim de tijd neemt om je dag te beginnen.

Kijk niet gelijk op je mobiel

Een veelgemaakte ‘fout’ is zodra je wakker bent op je telefoon kijken. Gewoon niet doen. Want social media is natuurlijk leuk en gezellig (of niet) en op de hoogte zijn van het laatste nieuws zorgt gespreksstof met je collega’s, maar het levert je zo vroeg in de ochtend echt niks op. Het kost juist heel veel energie om gelijk al door allerlei schermen te scrollen en al die info tot je op te nemen. Laat je telefoon daarom nog even liggen en haal een paar keer diep adem. Geniet nog even na van die fijne droom of besef hoe lekker je hebt geslapen en wees hier dankbaar voor. Luister naar de vogels die je buiten hoort fluiten of van de regen die op het raam tikt. Word rustig wakker en geniet nog even van de rust.

Drink een glas water of een kop thee

Begin de dag met een kop thee of glas water. Je lichaam is tijdens de nacht veel vocht kwijtgeraakt. Dit moet weer aangevuld worden. Jouw lichaam heeft dit vocht nodig. Het is de belangrijkste brandstof voor je lichaam. Dus drink een glas water (warm of koud) of een kop thee. Je kan voor een kruidenthee gaan, maar groene thee of rooibosthee zijn natuurlijk ook prima. Laat de zwarte thee en koffie nog even staan. De cafeïneboost komt bij het ontbijt wel. Zodra jouw cellen het vocht van het water of de thee heeft opgenomen, voel je je meteen energieker.

Neem een moment van rust

Neem een moment van rust voordat je alles gaat doen wat je nu nog moet doen, zoals ontbijten, douchen enz. Even de tijd voor jezelf nemen en voelen. Hoe voel je je vandaag? Heb je last van ongemakken? Voel je je goed of misschien niet zo. Wees stil, sluit je ogen, focus op je ademhaling en voel. Een minimeditatie van een paar minuutjes waarin je gedachten laat komen en gaan. Focus niet op de gedachten die komen. Ze mogen er zijn, maar ga er niet in mee. Ga steeds weer terug met je focus naar je ademhaling. En probeer te voelen hoe je je voelt.

Affirmaties die je helpen

Als je nu voelt dat je misschien moe bent of dat je je niet zo positief voelt, kunnen affirmaties helpen. Dingen die je meerdere keren tegen jezelf zegt zodat je je beter gaat voelen. Maar ook als je je prima voelt kunnen affirmaties helpen. Misschien heb je die dag wel een heel belangrijk gesprek of moet je iets doen wat buiten je comfortzone ligt. Alles wat je aandacht geeft groeit en dat geldt ook voor affirmaties. Hoe vaker jij ze tegen jezelf zegt en erin gaat geloven, hoe meer je zal zien dat het zich gaat manifesteren. Voorbeelden van affirmaties die je in de ochtend (en de rest van de dag) tegen jezelf kan zeggen, zijn:

  • Vandaag voel ik me sterk en gezond
  • Ik ben sterk
  • Vandaag zit ik vol energie
  • Ik ben goed zoals ik ben
  • Ik ben succesvol
  • Ik ben gelukkig
  • Ik trek alleen goede en positieve dingen aan
  • Ik kan elke uitdaging aan
  •  Ik heb een geweldig leven

Een affirmatie is een gedachte die je door herhaling steeds meer gaat geloven. Een geachte die zich door herhaling in je leven gaat manifesteren

Douchen voor een frisse start van de dag

Je kan natuurlijk eerst ontbijten en dan douchen of eerst douchen en dan ontbijten. Dat is aan jou en wat jij prettig vindt. Maar douchen in de ochtend is gewoon te lekker om over te slaan. Je ligt toch de hele nacht te zweten en dus wel zo fris, maar het maakt ook dat je lekker wakker en helder de dag begint. Mocht je niet veel energie hebben dan zorgt lekker douchen voor wat meer energie. En voel je je niet heel positief? Dan ook kan douchen jou helpen. Beeld je in dat je met het douchewater de negatieve energie of het negatieve gevoel wegspoelt en alleen positiviteit overblijft. Visualiseer dit ook echt. Sluit je ogen terwijl je onder de waterstraal staat. Zie hoe je verdriet, boosheid of wat je dan ook voelt wegspoelt het doucheputje in. En herhaal tegelijkertijd de affirmatie die je voor die dag gekozen hebt. Geloof me, je zal je na het douchen een stuk beter voelen!

Zorg voor een goed ontbijt

Een goed ontbijt zorgt voor genoeg energie om de ochtend door te komen. Ga voor een gevarieerd ontbijt en eet niet iedere dag hetzelfde. Ik ben vaak ook geneigd om voor die makkelijke geroosterde boterham met pindakaas te gaan. Maar neem eens een bakje yoghurt met fruit en/of noten. En een boterham met hagelslag is natuurlijk prima als je daarna ook nog iets gezonds en voedzaams eet. Drink ook voldoende tijdens het ontbijt. Uiteraard geniet je nu ook van die kop koffie die je in de ochtend zo lekker vindt, maar neem ook een kop thee of water. Gewoon zodat je de dag niet start met een vochttekort. Vul alvast een flesje water zodat je daar de rest van de ochtend van kunt drinken.

Een ochtendroutine maakt of breekt jouw dag

Een ochtendroutine maakt of breekt jouw dag en daarom is het zo belangrijk om je dag bewust te starten. Ook, nee misschien wel juist als je kinderen hebt is een ochtendritueel of ochtendroutine heel belangrijk. Eerst even tijd voor jezelf nemen voordat je de kinderen wakker maakt. Ik maak de kinderen meestal wakker als ik ga douchen. Dan kunnen zij even rustig wakker worden terwijl ik sta te douchen. Daarna ontbijten we samen. Rustig en met aandacht, zodat ook zij de dag op een rustige manier beginnen. Als zij dan gaan douchen doe ik mijn haar en make-up en maak hun tassen klaar voor school klaar. Dan gaan zij naar school en ik aan het werk. Een beter begin van de dag is er niet.

Heb jij een rustige ochtendroutine of gaat het er bij jou iedere ochtend gehaast aan toe?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.