Niet alleen Dotan heeft nepprofielen op social media

Deze week kwam het bericht naar buiten dat zanger Dotan niet helemaal eerlijk is geweest. Hij verzon aangrijpende verhalen voor likes en ook had hij meerdere nepprofielen op social media gemaakt. Profielen waarmee hij op zijn officiële accounts reageerde. Alles voor meer volgers, likes en fans. De meeste fans zal hij nu wel kwijt zijn. Ik blijf me altijd verbazen over mensen die niet beseffen dat elke actie gevolgen heeft. Had hij echt gedacht dat dit niet aan het licht zou komen? En toch. Niet alleen Dotan heeft nepprofielen op social media. In de online wereld zijn er genoeg mensen die niet vies zijn van bijvoorbeeld het kopen van volgers.

Hoe meer volgers hoe beter

Als je als blogger of influencer leuke opdrachten wilt krijgen wordt er door veel bedrijven naar cijfers gekeken. Logisch want ze willen dat hun merk door zoveel mogelijk mensen wordt gezien. Maar als jij je volgers koopt kan je wel (honderd)duizenden volgers hebben, de post die je plaatst wordt door maar een een kleine groep echte volgers gezien. Gelukkig zijn de bloggers die ik ken en van wie ik graag de blogs lees, gewoon eerlijk en werken ze hard om lezers naar hun blogs te trekken.

Volgers kopen

Waarom doen mensen dit? Wat ik al zei, om snel veel volgers te krijgen. En aangezien het algoritme op bijvoorbeeld Facebook zo aangepast is dat mensen minder updates van bedrijfspagina’s zien, zien wij bloggers onze cijfers dalen. Minder likes en minder mensen die onze blogposts lezen. En juist voor ons bloggers is het belangrijk dat onze blogartikelen worden gelezen. Want je schrijft voor je lezers en je wilt dat ze jouw artikel lezen. Je wilt ze helpen, informeren en vermaken. En dus is het belangrijk dat je zichtbaar bent op social media.

Liever veel nep volgers of minder echte volgers?

Wat heel jammer is, is dat veel merken en bedrijven zich nog steeds blind staren op die cijfertjes. Tuurlijk wil je samenwerken met een blogger die veel volgers heeft. Maar er zijn genoeg bloggers met veel minder volgers die wel een vaste en trouwe lezersgroep heeft. Een blogger die echt een band op heeft gebouwd met zijn lezers en volgers. Iemand die geloofwaardig is en het vertrouwen van zijn lezers heeft gewonnen. Ik behoor tot die laatste categorie. Ik heb niet veel volgers op Facebook, Twitter en Instagram. Maar ik krijg altijd leuke reacties en voel me verbonden met mijn volgers.

Hard werken

Natuurlijk probeer ik ook meer lezers naar mijn blog te trekken en doe ik van alles om meer volgers te krijgen. Maar mijn volgers kopen zal ik nooit doen. Dit geldt ook voor nepprofielen aanmaken. Ik heb er niet eens de tijd voor haha. Ik wil dat mensen mijn social media kanalen volgen omdat ze vinden dat ik leuke dingen met ze deel. Dingen waar ze een goed gevoel bij krijgen. Als ik een samenwerking met een bedrijf aanga zal ik er altijd eerlijk over zijn. Zo had ik laatst een samenwerking met Marley Spoon en zat er iets bij wat over de datum is. Dit vermeld ik dan gewoon in mijn blogartikel. En als ik een samenwerking aanga dan is dit altijd met een bedrijf of merk dat bij mij en mijn blog past. Daarom zal ik niet snel heel negatief over iets zijn. Al kan iets natuurlijk altijd tegenvallen. Als dit zo is dan zeg ik dat.

Eerlijkheid duur het langst

Het is jammer dat er Dotans bestaan. Mensen die er alles aan doen om zoveel mogelijk volgers, likes en reacties te krijgen. Ze verzieken het voor de mensen die wel oprecht zijn. Mensen die gewoon keihard werken om leuke content te delen met hun echte volgers. Het is jammer dat de Dotans onder ons ervoor zorgen dat je niet meer weet welke content nu wel echt is en welke niet. Al weet ik zeker dat als je oprecht bent, je altijd een langere adem zult hebben.

Hoeveel volgers heeft Dotan nu nog

Dotan wilde dat zijn muziek gekocht wordt. Hij wil dat als hij ergens optreed zoveel mogelijk mensen een kaartje kopen voor zijn optreden. Hij moet immers ook zijn geld verdienen. Het verhaal dat hij deelde over het meisje in het vliegtuig, heb ik ook op Twitter voorbij zien komen. En zo’n persoonlijk verhaal trekt veel reacties. Zijn doel was bereikt. Maar wat heeft hij nu? Hij heeft zichzelf in ieder geval flink voor schut gezet. Ik vraag me af hoeveel mensen nu nog geloven wat hij op social media plaatst. Laat staan wie er nog naar zijn optredens gaan.

Hilarische reacties op Dotan

Gelukkig heb ik wel heel erg kunnen lachen om alles wat hier uit voortvloeide. Zo maakten ze bij Evers Staat Op een liedje over Dotan die zijn trommels moet verkopen. En bol.com plaatste een hilarische update op Facebook. En op Twitter ging het natuurlijk ook helemaal los. Ach ja, nu heeft Dotan in ieder geval wat hij wilde. Iedereen heeft het erover 😉

Niet alleen Dotan heeft nepprofielen op social media
Statusupdate van Bol.com op Facebook
Niet alleen Dotan heeft nepprofielen op social media
En natuurlijk reageerde Bol.com zelf op de update

 

 

 

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.