fbpx
Search
Close this search box.

Ruim je bureau op-dag: een georganiseerd begin van het nieuwe jaar (+tips)

ruim je bureau op

Vandaag is het Ruim-je-bureau-op-dag. De perfecte gelegenheid om orde in de chaos te scheppen en een frisse start van het nieuwe jaar te maken. In deze blog heb ik een paar fijne en praktische tips om je bureau te transformeren tot een georganiseerde en inspirerende werkplek. Laten we samen aan de slag gaan!

Waarom een georganiseerd bureau belangrijk is

Een opgeruimd huis is een opgeruimd hoofd en dit geldt ook zeker voor je bureau. Jouw bureau is als een leeg canvas waarop je creativiteit vrij kan stromen en waar je productiever en gelukkiger kunt werken. Hoe je dit voor elkaar krijgt, lees je hieronder.

Begin met een leeg canvas

Ruim je bureau helemaal leeg voordat je begint met organiseren. Sorteer de spullen in drie categorieën: bewaren, weggooien, en twijfelgevallen. Dit creëert een frisse start en maakt de volgende stappen gemakkelijker. De stapel ‘weggooien’ kan je direct weggooien. Leg de stapel ’twijfelgevallen’ even weg totdat je alles georganiseerd hebt en loop er dan nog eens doorheen.

Gebruik opbergers en manden

Investeer in praktische opbergers en manden om kleine items op te bergen. Als voor transparante bakjes gaat, kan je altijd zien wat erin zit. Dit voorkomt dat kleine spullen zich opstapelen en verloren gaan. Aan de andere kant, kan dit ook voor onrust zorgen. Mijn voorkeur gaat uit naar bakjes in effen kleur en daar plak ik een sticker op met wat erin zit. Ik gebruik hiervoor een labelprinter.

Digitaliseer papieren documenten

Ga digitaal waar mogelijk. Scan belangrijke papieren documenten en sla ze op in georganiseerde digitale mappen. Dit minimaliseert fysieke rommel en maakt het gemakkelijker om documenten terug te vinden. Zo ben ik dit jaar ook overgestapt op een digitale planner. Na jarenlang een papieren planner van Structuurjunkie, ben ik dit jaar overgegaan op de digitale planner. Het is even wennen, maar ik kan nu al zeggen dat ik niet meer anders wil.

Maak gebruik van verticale ruimte

Ik hou van verticale opslag. Installeer planken boven je bureau om boeken, dozen of decoratieve items op te bergen. Hierdoor blijft er meer werkruimte over en oogt het geheel opgeruimder. Ook ben ik groot van fan kasten. Of dit nu een open stellingkast is of een dichte kast. Het creëert rust in de ruimte en alles is lekker opgeruimd.

Ruim je bureau op voor meer productiviteit

Lieve lezers, laten we samen onze werkruimtes omtoveren tot georganiseerde oases van productiviteit. Deel jouw eigen bureau-organisatietips in de reacties zodat we van 2024 een opgeruimd en georganiseerd jaar maken!

Deel op:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ontvang leuke updates

Schrijf je in voor mijn Feel Good Nieuwsbrief

Ontvang als eerst handige tips, leuke aanbiedingen en nog veel meer!

Wacht!

Schrijf je in voor mijn Feel Good Nieuwsbrief zodat jij altijd als eerste op de hoogte bent van de leukste nieuwtjes en aanbiedingen!