Hoe een mindfulnesstraining mij helpt focussen en enorm veel energie geeft

Als je mijn blogs langer leest of als je mij op Instagram volgt, weet je dat ik sinds mijn burn out in 2017 veel bewuster ben gaan leven. Ik ging boeken lezen zoals ‘De Kracht van het NU’ van Eckhart Tolle. Ik ging naar yoga en ging mediteren. Het ging allemaal best goed, maar ik kon er wel wat begeleiding bij gebruiken. Want tja, Tante Truus Kan Alles, maar ze kan het echt niet allemaal alleen. En juist op het moment dat ik erover nadacht om ‘iets’ met mindfulness te gaan doen, omdat ik het gevoel had dat ik veel miste (vooral van mijn kinderen) kwam er een oproep op Facebook voorbij. De oproep kwam van Nienke van Tiny Tweaks. Ze gaf aan dat ze nog een paar plekken vrij had bij haar 8-weekse online mindfulnesstraining. Dit was het moment voor mij om ‘iets’ te gaan doen en dus meldde ik me aan!

Tiny Tweaks

Toen Nienke vin 2016 moeder werd liep zij zichzelf voorbij in het combineren van het moederschap, een fulltime baan en haar sociale leven. Er ontstond stress in haar lijf. Hierdoor kreeg zij lichamelijke klachten en was ze vaak moe. Ze deed veel op de automatische piloot, piekerde veel en had moeite om van haar dochtertje te genieten. De tijd stond intussen niet stil en voor ze het wist was haar dochter 6 maanden oud en had ze veel mooie momenten gemist. Dit wilde ze niet meer en zo kwam ze uit op mindfulness. Ze besefte hoe vaak ze in hetzelfde (negatieve) gedachtencirkeltje in haar hoofd bleef ronddraaien. Mindfulness gaf haar handvatten om hier anders mee om te gaan. Het gevolg? Minder stress, meer rust, focus en energie. Ze geniet nu volop van het leven!

Ik moet bekennen dat ik behoorlijk sceptisch was over mindfulness. Ik ben erg nuchter, sta graag met beide benen op de grond en heb niets met ‘zweverig gedoe’ – Nienke Hers, founder Tiny Tweaks

Inmiddels is ze een no nonsense mindfulnesstrainer en coach. Haar missie is het begeleiden van mannen en vrouwen naar meer rust, focus en energie in hun leven, zodat zij het leven kunnen leiden dat ze graag willen. Ja, het leven heeft pijnlijke momenten en je hebt niet overal invloed op. Maar je hebt wel de keuze hoe je met die moeilijke momenten omgaat.

Waarom ik voor Tiny Tweaks koos

Nienke’s missie en nuchterheid spraken mij enorm aan! Ik zeg weleens dat ik spiritueel nuchter ben. Want ja, ik geloof in meer dan wij kunnen zien maar ik ben niet zweverig. En ik heb ook niks met dat zweverige. Tijdens het intakegesprek merkten we allebei dat er meteen een klik was. Nienke heeft altijd een intakegesprek met geïnteresseerden van haar haar mindfulnesstraining, om ze een beetje te leren kennen en te achterhalen waarom ze een mindfulnesstraining willen volgen. Heel fijn, want zo weet je allebei waar je aan toe bent. Als ik geen klik zou hebben met haar, zou ik niet goed in de training zitten en dat werkt nooit. Na dit gesprek besluit je dan ook pas of je daadwerkelijk deel gaat nemen aan de mindfulnesstraining.

Wacht niet tot het leven begint, start living! – NIENKE HERS, FOUNDER TINY TWEAKS

8-weekse mindfulnesstraining

De 8-weekse Mindfulness Based Stress Reductie (MBSR) training is een wetenschappelijk bewezen aanpak om effectiever met uitdagingen in je leven om te gaan. Niet zweverig, maar praktische training waarbij oefenen centraal staat. Je kunt mindfulness namelijk alleen leren door te doen. In de training leer je verschillende aandachts- en concentratieoefeningen. Hierbij kan je denken aan bewegingsoefeningen en zit- en ligmeditaties. Daarnaast ga je aan de hand van inzichtsoefeningen na op welke manier jij stress opbouwt, wat jouw ‘ingesleten’ patronen zijn en hoe je deze kan doorbreken. 

De training bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 1,5 tot 2 uur waarin je met een kleine groep van maximaal 12 personen online bij elkaar komt. Deze training is ook offline te volgen in Roosendaal en bestaat uit 8 wekelijkse bijeenkomsten van 2,5 uur waarin je met een kleine groep van maximaal 10 personen bij elkaar komt. 

Tijdens de bijeenkomsten bespreek je het thema van die week, is er ruimte om te oefenen, ervaringen met elkaar te bespreken en van elkaar te leren. Na de (online) bijeenkomst krijg je elke week toegang tot een nieuwe module in de online academie. In deze academie vind je het werkboek, de meditaties, video’s, logboek en reflectieopdracht. Onderdeel van de training is om thuis elke dag ongeveer 30 tot 40 minuten te oefenen. Het doorbreken van oude patronen en het aanleren van nieuw gedrag kost immers tijd en inspanning. Hier moet je dan ook rekening mee houden in je dagelijkse planning. Door de geleidelijke opbouw van de training leg je een mooie basis om mindfulness toe te passen in je leven. 

Nog 4 weken trainen in het mindful zijn

We zijn nu vier weken verder. Op de helft. Vanavond is de vierde bijeenkomst. Ik heb één bijeenkomst gemist omdat ik net een uur daarvoor een telefoontje kreeg dat mijn tante overleden was. Ik heb nu dus twee bijeenkomsten/lessen gehad, maar ik ben wel met de opdrachten van de derde week aan de slag gegaan. Deze vinden online plaats met nog een aantal andere deelnemers. In mijn groep zitten mannen en vrouwen van verschillende leeftijden. Een leuke groep die nog wel een beetje los moet komen. Maar dat is ook niet raar. We zitten met allemaal mensen die we niet kennen en dan met die webcam in je gezicht. Is ook gewoon even wennen.

De oefeningen zijn echt effectief

Nienke is inderdaad down to earth en legt de onderwerpen op een prettige manier uit. Ook de oefeningen zijn goed te volgen en helpen je echt om mindful(ler) te zijn. Zo gaat de eerste module bijvoorbeeld over de automatische piloot. Iets waar we niet zonder kunnen, omdat we anders overal bij na zouden moeten denken. Bijvoorbeeld fietsen of autorijden. Het is maar goed dat dit op de automatische piloot gaat. We hebben deze automatische piloot dan ook echt nodig in ons leven.

Maar we doen ook veel op de automatische piloot wat we eigenlijk niet zouden moeten doen. Hierdoor missen we veel mooie momenten. We staan namelijk helemaal niet stil bij die momenten. Met de oefeningen die je voor die week meekrijgt, kom je vaker uit die atuomatische piloot. Het is wel belangrijk om de oefeningen iedere dag te doen, zodat je je er steeds bewuster van bent en leert om op een liefdevolle manier naar het nu te komen. Want dat is iets wat ik altijd dacht bij mindful zijn: “Je moet in het nu blijven!”

Meer focus, nog beter loslaten en meer energie

Het gaat er juist om dat je opmerkt dat je gedachten afdwalen en dan weer terug gaat naar het nu. En dat blijkt vaak nog best lastig. Ik merk dat ik vooral bij die eerste module streng voor mezelf was. Maar door de oefeningen dus iedere dag te doen, leer je minder streng voor jezelf te zijn. En ga je ook buiten de oefeningen opmerken dat je gedachten afdwalen. Heel apart om mee maken, want voorheen viel het niet eens op en gingen mijn gedachten vaak alle kanten op. Na twee bijeenkomsten en het bestuderen van de drie modules en het doen van de bijbehorende oefeningen merk ik al zoveel verschil bij mezelf. Er is meer focus, ik kan dingen beter loslaten en ik heb meer energie. Mijn hoofd komt tot rust.

Al zoveel geleerd

Ik heb terwijl ik dit schrijf nog vijf modules te gaan, maar ik heb nu al zoveel geleerd. Dingen die ik mezelf niet had kunnen leren. Maar ook dingen over mezelf. Dingen die ik voorheen nooit opgemerkt had. Wat ook echt een heel groot pluspunt is van een mindfulnesstraining is dat je een stok achter de deur hebt. Je moet iedere dag opschrijven hoe je de oefeningen hebt ervaren en wat het met je deed. En voordat je aan de nieuwe les begint beantwoord je een aantal reflectievragen die je in een notitieboekje of schrijf noteert. Deze vragen helpen je om tot een dieper inzicht te komen. Ik kijk echt iedere donderdag uit naar een nieuwe les en ga met veel plezier aan de slag met de oefeningen. Over vier weken laat ik je weten hoe het gaat na afronding van de 8-weekse mindfulnesstraining.

Naast de 8-weekse mindfulnesstraining biedt Nienke ook een online workshop mindfulness aan. Deze workshop biedt jou de mogelijkheid om kennis te maken met mindfulness en met Nienke voordat je je voor langere tijd vastlegt. Je kan ook terecht voor 1-op1 coaching. Meer info is te vinden op de website van Tiny Tweaks.

Leef jij bewust en sta je iedere dag stil of leef jij vooral op de automatische piloot?

Dit artikel bevat affiliatelinks van Bol.com. Dit betekent dat als jij via de link een product koopt, ik hier een percentage commissie voor ontvang. Dit kost jou niks.

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.