Balans is voor iedereen anders

Balans is voor iedereen anders

Balans. Zo’n woord wat je vaak hoort. Je leven is of in balans of niet. Een middenweg is er niet. Of klopt dat niet helemaal? Wat is balans nou eigenlijk? En hoe zorg je nou dat jouw leven in balans is? Bestaat het eigenlijk wel, een leven dat volledig in balans is? En is balans voor iedereen hetzelfde? De één houdt de ballen hoog, de ander laag. En weer een ander jongleert met glazen ballen en de ander met stuiterballen. Balans is daarom iets wat voor iedereen anders is. Al zijn de grote lijnen natuurlijk wel hetzelfde.

Wat is balans?

Op deze vraag heb ik geen eenduidig antwoord voor je. Balans is voor iedereen anders. Huh? Ja, dat klinkt misschien gek, maar het is echt zo. Balans ansich is natuurlijk voor iedereen hetzelfde, het is de juiste balans tussen spanning en ontspanning. En dat heb ik het niet alleen over de balans werk en privé. Want ook in je privéleven heb je spanning en ontspanning en hetzelfde geldt voor je werk. Wat die balans is, is dus voor iedereen anders. En balans is ook geen constante factor. Je hebt nou eenmaal de ene keer meer spanning dan ontspanning in je leven en andersom. Waar het omgaat is dat jij er voor jezelf achter komt, wat voor jou de juiste balans is.

Wees kritisch

Om erachter te komen wat er in jouw leven voor zorgt dat je niet in balans bent, is het belangrijk dat je kritisch naar je leven kijkt. Wat doe je allemaal in een maand, een week en een dag. Je hebt een baan, bent ondernemer of bent thuisblijfmoeder. Je hebt een partner of niet, je hebt een kind of meerdere kinderen, je hebt een druk sociaal leven, hobby’s, sport en ga zo maar door.

Dan is er de vraag hoeveel uur je werkt als je in loondienst of als ondernemer werkt. En als je thuisblijfmoeder bent, ben je dan ook echt 24/7 alleen met de kinderen of gaan de kinderen ook naar school, opvang enz. En hoeveel uur besteed je aan sociale contacten, huishouden, hobby’s en ga zo maar door. Wat kost energie en waar krijg je energie van. Zoals je ziet, is dit voor iedereen heel verschillend.

Hoe zorg je dan voor balans?

Het is daarom voor jou heel belangrijk om te kijken waar die disbalans ontstaat. Heb je teveel spanning en te weinig ontspanning in je leven? Of is het juist andersom. Als je te veel ontspanning hebt, kan het zijn dat je een bepaalde (gezonde) spanning mist. En dit betekent niet dat het 50/50 moet zijn. Maar waar het wel omgaat is dat jij je goed, energiek en in balans voelt.

Dit kan betekenen dat je bepaalde dingen anders zou kunnen (moeten) doen. Dit kan zijn dat je iets minder moet doen, of juist meer. Het kan ook zijn dat je het op een andere manier moet doen. Wat hier vooral belangrijk is, is dat je goed naar je gevoel luistert. En dit betekent dus dat je erachter moet komen wat voor jou belangrijk is. Niet voor een ander, maar voor jou. En daar komt dan een stukje zelfkennis, zelfliefde en zelfzorg kijken.

Het is niet altijd makkelijk

Het vinden van de juiste balans kan daarom lastig zijn. Want je zal bepaalde keuzes moeten maken om die juiste balans voor jou te vinden. En zoals ik eerder zei, de dagen lopen niet altijd zoals gepland en het kan daarom nog steeds gebeuren dat er op sommige dagen een disbalans is. Dit is oké, mits je ervoor zorgt dat je dit niet te lang laat voortduren. Probeer daarom altijd ruimte te creëren om die disbalans kleiner te maken. En wees niet bang om bepaalde keuzes te maken. Vooral als dit is om een andere niet te hoeven teleurstellen.

Een voorbeeld van disbalans, de balans opmaken en herstellen

Dit kan wat vaag klinken. Daarom een voorbeeld: stel, je hebt het enorm druk op je werk en je doet werk van 36 uur in 24. Bijvoorbeeld omdat een collega ziek thuis zit of ontslag heeft genomen. Je komt iedere dag uitgeput thuis en dan moet je de keuken nog in en voor de kinderen zorgen. Ongeacht of je nu een partner hebt of niet, je bent nog steeds moe en zou het liefst op de bank ploffen. Maar je zal zien dat je partner deze week late diensten heeft. Er ontstaat dus een disbalans en je hebt geen idee wanneer dit opgelost is. Het eerste is natuurlijk dat je dit aangeeft bij je werkgever.

Wees niet te streng voor jezelf en laat de teugels een beetje varen. Je kinderen gaan echt niet dood als je een snelle en makkelijk maaltijd maakt (die zijn overigens echt niet altijd ongezond). Dat ze wat meer schermtijd hebben zodat jij even op adem kan komen is ook echt geen ramp. En jij kunt er zelf ook voor zorgen dat je de avonden rustig houdt en iets doet waar je volledig door ontspant. Dan bedoel ik niet Netflixen of op social media scrollen. Maar een boek lezen, mediteren, sporten, iets maken (kan van alles zijn, van taarten tot een tekening).

Doe iets waarbij je in het moment bent. Dit zorgt voor ontspanning van je brein dat al de hele dag onder druk heeft gestaan. Ga op tijd naar bed, zodat je uitgerust opstaat. Op de dagen dat je niet werkt zoek je ook die ontspanning op en meer dan je normaal doet. Er is immers meer spanning dan ontspanning.

Word je bewust van jouw spanning en ontspanning

Dit is een heel simpel voorbeeld en zo kan ik er nog tientallen omschrijven. Maar ik denk dat de boodschap wel duidelijk is. Balans zit hem niet in het zorgen dat spanning en ontspanning 50/50 is. Het zit hem in het bewust worden van wat die spanning en ontspanning zijn en daar voor jou een goede balans in vinden. En ja, dat betekent dat je flexibel moet zijn, perfectionisme los moet laten en bewuster in het leven moet staan. En ja dat moet, wil je die balans ervaren.

Kan je leren balans in je leven te creëren?

Je ziet het, balans is voor iedereen anders. En balans niet iets wat je zomaar even creëert. Het is heel persoonlijk en voor iedereen daarom anders. En nu hoor ik je denken: “Je hebt hier toch een online programma voor gemaakt?”. Dat klopt. En ja, dat is een algemeen programma voor alle moeders van Nederland. En binnen dit programma ga je aan de slag met algemene onderwerpen. Maar binnen die onderwerpen, kijk je naar wat voor jou van toepassing is.

Je gaat met de andere moeders in gesprek en deelt ervaringen met elkaar en je krijgt twee keer een online coachsessie van mij. Als het in balans krijgen van je leven eenvoudig was geweest, had ik hier geen online programma voor hoeven maken. Maar ik weet, dat alle moeders die mijn online programma hebben gevolgd, hun leven in balans hebben gekregen. Door hard te werken. Alleen, maar ook zeker door de hulp van de community binnen het online programma en natuurlijk met hulp van mijn coaching.

Kom op die wachtlijst voor Mama in Balans

Op 6 september start er weer een groep moeders die ook die balans terugwillen van voordat ze moeder waren. Moeders die niet meer op die automatische piloot willen leven, moeders die weer met regelmaat rust en kalmte willen ervaren, die zichzelf een beetje krijt zijn geraakt en die oude ‘ik’ missen. Herken jij je hier in? Al is het maar een beetje. Dan ben jij de perfecte moeder om aan de slag te gaan met het hervinden van die balans en die behouden.

In 8 weken ga je samen met andere moeders aan de slag en na die 8 weken voel jij je als herboren! De deuren zijn geopend, Dus je kan je inschrijven. Alle info over ‘Mama in Balans’ vind je hier. Je zit dan nog nergens aan vast. Maar omdat ik de groep niet te groot wil maken, zijn er maar een beperkt aantal plaatsen. Wil je eerst nog wat meer info, dan is dit te vinden op mijn pagina Mama in Balans.

Nu ben ik wel benieuwd, is jouw leven in balans of zou je hier wel wat hulp bij kunnen gebruiken?