Goede voornemens volhouden is niet moeilijk

Op 17 januari is het ‘Dump je goede voornemens-dag’. Ben jij nog bezig met je goede voornemens of heb je ze al gedumpt? Zonde natuurlijk als je ze gedumpt hebt. Misschien kan je ze toch weer oppakken? Ook al vind je het misschien lastig om ze vol te houden. Het jaar is nog maar net begonnen en het is helemaal niet erg om het moeilijk te hebben. Je hebt nog het hele jaar de tijd hè! Dus schouders eronder en gaan met die banaan. Je goede voornemens volhouden is niet moeilijk. Vind je het toch lastig? Lees dan snel verder zodat ook jij je goede voornemens zal volhouden.

Waarom koos jij voor deze goede voornemens?

Eind vorig jaar heb je bedacht wat jouw goede voornemens voor het nieuwe jaar zijn. Waarom heb je voor deze goede voornemens gekozen? Wat was jouw motivatie? Koos je voor deze voornemens omdat dit van je wordt verwacht, omdat je anderen hier blij mee maakt? Misschien wel omdat er een beloning aan vast zit? Of koos je voor deze goede voornemens omdat dit iets is wat jijzelf heel graag wilt doen of bereiken? Het gaat hier om de intrinsieke en extrinsieke motivatie.

Extrinsieke motivatie

Bij extrinsieke motivatie gaat het vooral om moeten. Je voelt je bijna gedwongen om ermee aan de slag te gaan. Voorbeelden zijn bijvoorbeeld stoppen met roken en afvallen. Stop je met roken omdat je omgeving dit wil en van je verwacht dan zal het vaak lastiger zijn om het vol te houden. Ga je afvallen omdat je misschien een paar keer een opmerking hebt gekregen over dat je bent aangekomen? Of omdat je in de bladen en op tv alleen maar slanke mensen ziet?

Beide voorbeelden zijn voorbeelden van extrinsieke motivatie. Je voelt dat je hier iets mee moet doen. Maar de reden waarom is niet omdat jij zelf dit zo voelt. Het komt van je omgeving. Het kan ook zo zijn dat je en goed voornemen hebt en hier een beloning aan gekoppeld hebt. Ook dit is een extrinsieke motivatie. Je blijft je voornemen volhouden omdat je de beloning voor ogen hebt.

Een goed voornemen op basis van extrinsieke motivatie kan je helpen om je goede voornemens vol te houden, maar met alleen extrinsieke motivatie red je het vaak niet.

Intrinsieke motivatie

De intrinsieke motivatie komt vanuit jezelf. Het is iets wat jij wilt doen of wilt bereiken. Je voelt in elke deeltje van je lichaam dat dit is wat je wilt bereiken. Hierdoor zal je ook harder werken en je best blijven doen om je goede voornemens vol te houden en tot een positief einde te brengen. Je hebt ook meer plezier in het volbrengen van je goede voormenens. Het voelt namelijk niet als moeten. Nee, het is iets wat jij graag zelf wilt. En je moet het wel van jezelf, maar de reden waarom komt vanuit jezelf. Niet vanuit je omgeving of omdat er een beloning aan vast zit. Je mag jezelf natuurlijk belonen bij iedere mijlpaal, maar dat is niet waarvoor je het doet. Het is een leuke en extra bijkomstigheid.

Kijk nog eens kritisch naar jouw goede voornemens

Nu je er voor jezelf achter bent wat jouw motivatie is, begrijp je misschien waarom het moeilijk is om je goede voornemens vol te houden. Kijk daarom nog eens kritisch naar je goede voornemens en waarom jij deze goede voornemens wilt volhouden. Ga bij je goede voornemens uit van de intrinsieke motivatie. En dat wil niet zeggen dat je de extrinsieke motivatie daar niet in mee kan nemen. Zeker niet. Een combi van de twee werkt vaak heel goed. Maar begin vanuit jezelf. Heb jij het goede voornemen in eerste instantie vanuit een extrinsieke motivatie gekozen? Ga dan voor jezelf na wat jouw intrinsieke motivatie is. Als die namelijk ontbreekt, zal het heel moeilijk zijn om je goede voornemen vol te houden.

Pak pen en papier en volg onderstaande stappen:

  • Schrijf op waarom jij dit goede voornemen hebt gekozen
  • Wat is jouw motivatie om vol te houden. Is dit intrinsiek of extrinsiek?
  • Wat heb je nodig om je goede voornemens vol te houden?
  • Heb je hulp nodig? Vraag dan om hulp!
  • Wil je dat je omgeving je minder pusht? Geef dit aan!
  • Heb je een dipje en weet je niet of je het wel vol kan houden? Praat verover. Erover praten echt vaak op.

Nieuw gedrag aanleren kost tijd

De meeste goede voornemens hebben met gedrag te maken. Denk bijvoorbeeld aan gezonder leven, afvallen, stoppen met roken, meer bewegen en ga zo maar door. Nieuw gedrag heeft tijd nodig om in je systeem te komen. Je handelt namelijk vanuit gewoonte. Je oude gedrag is een gewoonte geworden en nu moet je dit zien te doorbreken en zorgen dat je nieuwe gedrag een gewoonte wordt.

Nieuwe gewoontes aanleren duurt 21 dagen

De eerste 1,5 week is vaak het moeilijkst. En dat is ook de reden dat veel mensen binnen twee weken opgeven en hun oude gewoontes oppakken. In de volgende 1,5 week wordt het wat makkelijker. Dit betekent niet dat het niet meer verleidelijk is om terug te vallen in oude gewoontes of oud gedrag. Het is nu belangrijk dat je onthoudt wat je intrinsieke motivatie is en waarom je dit wilt doen. Na deze 3 weken heb jezelf geleerd om je dit nieuwe gedrag of deze gewoonte eigen te maken. Je bent nu 21 dagen verder.

Nieuw gewoontes volhouden duurt 66 dagen

Maar na die 21 dagen ben je er nog niet. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat je 66 dagen nodig hebt om nieuwe gewoontes oftewel nieuw gedrag eigen te maken. De eerste 21 dagen waren vooral moeilijk en heb je meerdere keren gedacht om de handdoek in de ring te gooien. Nu ben je gewend aan je nieuwe gedrag en hoef je er niet meer bij na te denken.

Het is wel belangrijk dat je nu niet overmoedig wordt. Je hebt namelijk in de afgelopen 21 dagen veel zelfvertrouwen opgebouwd en dit kan er ook voor zorgen dat je minder streng bent voor jezelf. Met als gevolg dat je toch weer oud gedrag gaat vertonen. Nu is het zaak dat je nog steeds bewust bent en blijft bij je goede voornemens. De volgende 45 dagen zullen niet meer moeilijk zijn, je zal je positief voelen en sterk. Hou dit gevoel vast en je zult zien dat de dagen voorbij vliegen. De 66 dagen zijn voorbij en jij kan het van de daken schreeuwen: ‘Je hebt je goede voornemens waargemaakt!!!’

Goede voornemens volhouden

Je goede voornemens volhouden is niet moeilijk. Maar je moet er wel geduld voor hebben. Je kan ook eens terugvallen in oud gedrag en dat is helemaal niet erg. Wees niet te streng voor jezelf en pak de draad gewoon weer op. Wees lief voor jezelf. En geef niet op. Een kleine tegenvaller hoeft niet betekenen dat het het je niet gaat lukken. Lopen leerde je ook met vallen en opstaan. En zo is het ook met het aanleren van nieuwe gedrag of nieuwe gewoontes.

Doe het niet alleen, vraag steun en hulp in je omgeving. Ik weet zeker dat jouw familie en vrienden jou graag willen helpen. Maar vraag het. Wacht niet tot het wordt aangeboden. Je was natuurlijk al een gelukkig mens, maar na het volbrengen van je goede voornemens ben je nog gelukkiger. Geloof me. Je hebt immers iets gedaan wat jij wilde en waar jij blij en gelukkig van wordt…

Overal waar je hier ‘goede voornemens’ ziet staan had ook ‘doelen’ kunnen staan. Ook voor het behalen van je doelen kunnen bovenstaande tips van toepassing zijn. Bij bepaalde doelen komt namelijk ook je gedrag of komen bepaalde gewoontes kijken.

Hoe zit het met jouw goede voornemens? Hou je ze vol of kost het je veel moeite?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.