Weinig energie? Een kort lontje? Herken de signalen van een mommy burn out en ga ermee aan de slag

Er wordt gesproken over een corona burn out. En wat hierbij opvalt is dat vooral de moeders onder ons tegen deze burn out aan lopen; de mommy burn out. Niet gek, want hoe leuk en gezellig het ook was dat de kinderen thuis waren, je leven zag er compleet anders uit dan je gewend was. Tijd voor jezelf? Wat is dat? Adempauze? Die paar minuutjes dat je even alleen op de wc zit? Nu de kinderen weer naar de opvang en naar school gaan, merk je misschien pas hoe erg je toe was aan wat rust en tijd voor jezelf. En ik wil echt niemand een burn out aanpraten. Integendeel. Ik weet hoe het is om een burn out te hebben. Maar misschien herken je de signalen. Blijf er niet mee lopen, maar ga ermee aan de slag! In deze blog vertel ik op welke signalen je moet letten en wat je kunt doen om een mommy burn out te voorkomen en bestrijden.

1. Je slaapt slecht

Of je nou 7 uur, 8 uur of 12 uur slaapt, je blijft moet. Je gaat vroeg naar bed en valt meteen in slaap. Of je slaapt heel onrustig en droomt veel. Vaak schrik je wakker en valt dan gelukkig wel snel weer in slaap. Of je gaat op tijd naar bed en kan de slaap niet vatten. Je ligt maar te woelen en helpt oneindig veel schaapjes geteld, maar slapen lukt gewoon niet. Als je dan eindelijk in slaap valt, gaat niet lang daarna je wekker. Gevolg: je wordt moe wakker. Je zou nog wel uren kunnen slapen. En wat je ook doet, je bent de hele dag moe. Je gaat natuurlijk gewoon door, want als moeder kan je niet zomaar een dutje doen. En als je dan eindelijk naar bed kan, begint het weer van voren af aan. Herkenbaar?

2. Je voelt je lusteloos

Als je slecht slaapt is het logisch dat je gedurende de dag weinig energie hebt. Maar misschien slaap je wel gewoon goed en heb je toch weinig energie. Je hebt nergens zin in en je kan je moeilijk concentreren. Je vindt bijna alles stom en kan nog maar van weinig dingen genieten. Iedereen voelt zich weleens lusteloos. Dit is heel menselijk. Helemaal na een drukke periode of zo’n gekke periode als de intelligente lockdown. Maar als dit gevoel niet meer weggaat en je hier al langer mee loopt is het gevoel van lusteloosheid waarschijnlijk overgegaan in somberheid. Dit is dit zeker een belangrijk signaal dat je in actie moet komen. Want blijf je hier te lang mee lopen kan deze somberheid overgaan in een depressie.

3. Je vergeet veel dingen

Je merkt dat je de laatste tijd vaker iets vergeet. Niet alleen als je in de supermarkt staat en gewoon niet meer weet wat je ook alweer moest halen. Of dat je weer eens je sleutel kwijt bent. Dat gebeurt iedereen namelijk weleens. Maar raak je steeds vaker spullen kwijt of vergeet je dat je afspraken hebt, dan is dit ook echt een signaal dat je een stapje terug moet doen. Als je hoofd vol zit, is er namelijk geen ruimte meer voor andere dingen. En dus ga je dingen vergeten.

4. Sneller geïrriteerd

Dat je wat sneller geïrriteerd bent omdat je kinderen 24/7 op je lip zitten en je weinig kunt doen om hieraan te ontsnappen, is niet gek. Voorheen ging je naar de sportschool, koffie drinken met vriendinnen of gewoon even niks als ze op school waren. Maar nu zit je thuis, je kan wel weer een terrasje pakken, maar je moet reserveren en dat is ook weer allemaal gedoe. Koffie drinken met een vriendin moet op 1,5 meter afstand en eigenlijk heb je daar niet zoveel zin in. Kortom, je hebt weinig tot geen uitlaatkleppen. En dat zorgt voor dat korte lontje. Over het algemeen helpt een paar nachten goed slapen wel. Blijft dat korte lontje en wordt het alleen maar erger? Blijf er niet mee lopen! Je bent een leuke en lieve vrouw die veel leuker is als ze lacht en plezier maakt.

5. Je lacht minder

Je bent niet alleen sneller geïrriteerd en hebt een korter lontje, je merkt ook dat je minder lacht dan voorheen. Waar je voorheen iedere dag wel een paar keer lachte, is lachen iets wat je steeds minder doet. En het is niet zo dat je niet wilt lachen, maar je vindt veel dingen nu gewoon niet leuk. En dan is het moeilijk om te lachen. Maar iedere dag lachen is juist zo belangrijk. Het maakt dat jij je blijer en positiever voelt. En je krijgt er ook nog eens energie van. Dus is het lachen jou een beetje vergaan? Negeer dit signaal niet!

Herken jij signalen van een mommy burn out?

Herken jij één of meerdere signalen van een mommy burn out? Blijf er niet mee lopen. Want hoe langer je hiermee blijft lopen, hoe moeilijker het is om er vanaf te komen. Je bent er nu nog op tijd bij en kan zelf aan de slag. Het is tijd om in jezelf te investeren. Nu ben jij aan de beurt. Uiteindelijk zal iedereen daar de vruchten van plukken. Maar nu moet je echt even stilstaan, naar je lichaam luisteren en je lichaam een handje helpen.

Zo ga je een mommy burn out te lijf

Hoe ga je nou een mommy burn out te lijf? Eigenlijk is het heel eenvoudig en weet je het zelf ook al hoe je dit het beste kunt doen. Maar iets weten en het ook doen zijn twee verschillende dingen. Om resultaat te boeken, moet je DOEN. Wat je kunt doen lees je hieronder:

Ga op tijd naar bed

Ook al slaap je niet, je rust toch uit. Om te voorkomen dat je gaat denken en piekeren kun je voordat je gaat slapen een meditatie doen. Er zijn genoeg apps op je telefoon te downloaden die geleide meditaities aanbieden. Mijn persoonlijke favorieten zijn Calm (Engelstalig) en Meditation Moments (Nederlandstalig). Ik heb van beide apps de gratis versie en geen abonnement en dat werkt prima. Ben je niet zo van het mediteren, lees dan een boek. Vaak voel je je na het lezen van een paar bladzijdes als slaperig worden.

Adem een paar keer per dag diep in en uit

Als je veel spanning in je lijf hebt merk je dit aan je ademhaling. Tenminste, als je op je ademhaling gaat letten. Je ademt snel en je ademt hoog. Niet gek, dat het je nooit eerder is opgevallen. Je ademt nu eenmaal en hoeft er gelukkig niet bij na te denken. Maar het is voor je lichaam en geest belangrijk dat je goed en diep ademt. Goed ademen zorgt niet alleen voor meer zuurstof in je lichaam, het verlaagt ook stress.

Dus begin de dag met een paar keer diep in en uit ademen. Dit hoef je maar een minuut te doen. Gewoon een paar keer diep in en iets langer uit ademen. Doe dit bijvoorbeeld drie keer per dag voordat je gaat eten en je zult al gauw merken dat je ademhaling vanzelf rustiger en dieper wordt. Je voelt je ontspannender en tijdens je ademhaling voel je de spanningen en stress je lichaam verlaten.

Eet gezond en drink iedere dag 2 liter water

Gezond eten draagt bij aan meer energie. Als jij je lichaam volstopt met ongezonde dingen zal je je uiteindelijk niet beter voelen. Zorg daarom voor voldoende groente en fruit. Eet gevarieerd en geniet van het eten. En ja hoor, een stuk chocola hoort er ook bij. Eten en drinken zijn dingen waarbij je je goed moet voelen. Dus eet wat je lekker vindt, maar zou dat je ook gezond eet. Drink daarnaast minimaal 2 liter per dag. Water is namelijk een belangrijke brandstof voor je lichaam. Het zuivert en geeft energie. Dus hop, vul dat flesje met water en drink hem leeg.

Plan iedere dag minimaal 1 uur tijd voor jezelf in

Of dit nu vroeg in de ochtend is, midden op de dag of in de avond, het maakt niet uit. En je kan dat uur ook opdelen. Een half uur in de ochtend en een half uur in de avond. Ik sta iedere dag vroeg op zodat ik minimal een half uur voor mezelf heb. In dat half uur uur mediteer ik een paar minuutjes, geniet van een kop thee en lees ik een paar bladzijdes uit het boek wat ik op dat moment aan het lezen ben en ga een half uur wandelen. In de avond pak ik ook weer tijd voor mezelf. Meestal met Netlix of een boek. Het maakt niet uit wat je doet als je tijd voor jezelf neemt. Zorg dat het iets is waar jij blij van wordt, energie van krijgt (en niet iets wat energie kost) en waardoor je tot rust komt.

Ga ieder dag minimaal een half uur naar buiten

Een uur zou nog beter zijn, maar begin met een halfuurtje. Maak een wandeling. Alleen of met je gezin. Ga met de kinderen naar de speeltuin of drink koffie of thee in je tuin of op je balkon. Maar zorg dat je iedere dag buiten bent. Een frisse neus halen is altijd goed en je snuift ook nog eens vitamine D op. En vitamine D zorgt ook voor meer energie en een blijer gevoel. En begroet iedereen die je tijdens je wandeling tegenkomt. Vind je dat ‘eng’? Geef iedereen die je tegenkomt een vriendelijke glimlach. Je zal zien dat mensen jou ook zullen begroeten en je voelt je hierdoor ook weer een stuk beter. Dus hup, naar buiten!

Hou de ballen niet zo hoog

Veel vrouwen houden de ballen lekker hoog. En dat is prima als jij je daar goed bij voelt. Maar er zijn momenten dat het gewoon beter is om die ballen wat lager te houden. Juist in tijden van crisis zoals de tijd waarin we nu leven. Is het nou echt belangrijk dat alles iedere dag gestreken en gevouwen in de kast ligt? Is het erg als je een dagje niet stofzuigt? Laat soms de boel de boel even. Dit betekent niet dat je de boel laat verslonzen. Juist niet, want een opgeruimd huis zorgt voor een opgeruimd hoofd. Maar het hoeft niet meteen en nu. Het kan later ook. En je kinderen en partner kunnen ook helpen. Je hoeft het niet allemaal alleen te doen.

Praat erover

En deze tip is zo belangrijk. Praat erover! Met je partner of een vriendin. En praat je liever niet met een bekende, bel dan je huisarts. Je verhaal delen lucht vaak al zo op. En vraag om hulp. Heb je het idee dat je hier niet alleen uitkomt? Kijk dan eens of een life coach iets voor jou is. Vaak heb je aan een paar sessies genoeg om alles weer op de rit te krijgen en krijg je praktische handvatten mee zodat jij niet weer in dezelfde situatie beland.

Herken jij één of meer signalen?

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.