Heb jij de basis van zelfzorg op orde?

de basis van zelfzorg

Bij zelfzorg denken we vaak aan die extraatjes voor onszelf, zoals uitgebreid in bad gaan met een maskertje op. En dat is ook zeker belangrijk. Maar zoals bij alles, begint zelfzorg, voor jezelf zorgen, met de basis. Als je die basis niet op orde hebt, helpen die extraatjes tijdelijk en zal je je snel weer op een laag energielevel zitten. Daarom is het zo belangrijk om de basis van zelfzorg op orde te hebben. Wat die basis is, vertel ik je in deze blog.

De basisbehoeftes van ieder mens

Ieder mens heeft een aantal basisbehoeftes. Je moet aan deze basisbehoeftes voldoen om gezond te zijn en gezond te blijven. En toch zijn er heel veel mensen die niet aan die basisbehoeftes voldoen. Gek, eigenlijk. Of misschien ook weer niet. Ik heb namelijk nooit geleerd wat die behoeftes zijn. Niet van mijn ouders, niet van school en ook niet later toen ik volwassen was. Zelf weet ik pas sinds een paar jaar wat die levensbehoeftes zijn. En dat leerde ik pas toen het niet goed met me ging. In grote lijn wist ik wel wat ik, mijn lichaam, nodig had. Maar wat het nou écht nodig had. Geen idee. En dat ik mijn geest ook moest voeden, was al helemaal onbekend. En dat terwijl deze dingen de basis van zelfzorg zijn en ervoor zorgen dat je gezond bent en blijft.

De vijf lichamelijke basisbehoeftes van ieder mens

Nu wil je natuurlijk weten wat die levensbehoeftes zijn. Hier komen ze:

  • Zuurstof
  • Voeding
  • Water
  • Slaap
  • Beweging

Niet heel verrassend. Iedereen weet dat ieder mensen deze 5 dingen nodig heeft om gezond en fit te zijn. En toch zijn heel veel mensen zich hier niet écht bewust van. Of weten in ieder geval niet hoeveel je van alles nodig hebt om gezond te zijn en blijven.

Waarom deze lichamelijke basisbehoeftes

Zuurstof hoef je niet over na te denken. Je ademt en krijgt zo zuurstof binnen. Maar ga je ook iedere dag naar buiten? Want de zuurstof die je buiten krijgt is altijd beter dan de zuurstof die je thuis of op kantoor krijgt.

Dat je gezond en gevarieerd moet eten, weet je ook wel. Maar doe je dit ook? En wat is gezond en gevarieerd? Krijg je voldoende koolhydraten, eiwitten en vetten binnen? En hoe zit dit met vitamines. Goede voeding is enorm belangrijk. Alleen weten we vaak niet, wat nou echt gezonde voeding is. Ja, groenten en fruit dat weten we wel.. Maar gezonde voeding gaat verder dan dat.

Water drinken doe je natuurlijk ook. Maar wist jij dat je lichaam iedere dag 3 liter water nodig heeft? Niet gek, als je bedenkt dat je lichaam voor zo’n 60% uit vocht bestaat en je dagelijks heel veel vocht kwijtraakt. En daarom is het belangrijk dat je dagelijks 2 liter water drinkt, die andere liter krijg je via voedsel en andere drankjes binnen.

Slaap is naast water, één van de belangrijkste dingen die je lichaam nodig heeft. Je hebt dagelijks behoorlijk wat te verwerken en je staat continu aan. Slaap zorgt dat je niet alleen uitrust en reset, maar het herstelt ook van alles in je lijf. Jij slaapt en rust uit, maar in je lijf zijn er heel veel processen aan de gang. En aan je slaap kan je opmaken of je een gezonde levensstijl hebt. Hoe gezonder je leefstijl, hoe beter je slaap. Slaap je niet goed? Kijk dan waar je op de andere levensbehoeftes kan verbeteren en je slaap zal ook verbeteren. Een avondritueel kan je helpen om in ieder geval beter in slaap te komen.

Iedereen weet dat ie dagelijks voldoende moet bewegen. Maar we doen het niet. Vooral als je een zittend beroep hebt, is het soms lastig om aan die 10.000 stappen per dag te komen en wekelijks een paar keer intensief te sporten.

De zes mentale basisbehoeftes van ieder mens

En als je bovenstaand allemaal op orde hebt, ben je er nog niet. Want hoe zit het met je geestelijke ik, of je mentale ik. Want ook mentaal heb je een aantal basisbehoeftes die je nodig hebt om gezond te blijven. Ik zal ze hieronder benoemen:

  • Sociale contacten
  • Meditatie
  • Positieve gedachten
  • Lezen en/of puzzelen
  • Opruimen
  • Persoonlijke ontwikkeling

Dit zijn de zes mentale behoeftes die ieder mens nodig heeft. Ik kan me zo voorstellen dat dit een reactie bij je oproept. Dit kan positief zijn, maar bij de meeste mensen zal de eerste reactie op de deze mentale levensbehoeftes negatief zijn. Misschien omdat je ze zweverig vindt. Of misschien vind je het gewoon onzin. Maar geloof me, iedereen heeft deze mentale basis nodig. Ook jij.

Waarom deze lichamelijke basisbehoeftes

Sociale contacten heeft iedereen nodig. Ook als je introvert of als je HSP bent. Wij mensen zijn sociale wezens. Dit stamt al uit de oertijd. We leefden in groepen en hielpen elkaar. Dit zit in ons DNA. En zeg eerlijk, wat miste je het meeste tijdens de coronalockdowns? Sociale contacten. Het samenzijn, een knuffel, lachen, huilen en praten met elkaar.

Meditatie is iets wat altijd als zweverig wordt gezien. Maar ook meditatie is al eeuwenoud. Het is helemaal niet zweverig. Het is terug naar je ik gaan, je ware ik. Even op adem komen en weer voelen. Een adempauze. Wie ben je? Wat heb je nodig? Een meditatie hoeft niet lang te duren. Het gaat erom dat je je even afsluit van de ‘buitenwereld’ en aandacht geeft aan je ‘binnenwereld’. Dit hoeft niet heel lang te duren. Een paar minuten per dag is voldoende. Wil je hiermee beginnen? Lees dan de blog over meditatie en ademhaling.

Positieve gedachten of een positieve mindset, lijken door sommige mensen als iets vies gezien te worden. Want niemand heeft alleen maar positiviteit in haar leven. Maar positieve gedachten of een positieve mindset hebben, wil niet zeggen dat er nooit negativiteit in je leven is. Integendeel. Het leven bestaat nu eenmaal uit goede en slechte dingen, positief en negatief. Maar door positieve gedachten te hebben of door aan een positieve mindset te werken, ga je beter met die negatieve of slechte dingen om. Je krijgt een andere kijk op de dingen. En dan heb ik het niet over een roze bril. Maar wat je aandacht geeft groeit. Dus wil je meer positiviteit of meer negativiteit in je leven? Waar het om gaat is dat, zoals met alles in het leven, het in balans is.

Lezen en/of puzzelen zorgen ervoor dat ons brein geprikkeld en uitgedaagd wordt. Het zorgt ervoor dat je brein goed blijft functioneren. Het is training voor je brein. En naast dat het je brein traint, zorgt het er ook voor dat de stress uit je lichaam verdwijnt. Ieder mens heeft stress in zijn lichaam, dat is menselijk en hoort erbij. En dan is het toch mooi dat zoiets simpels als lezen en puzzelen stressverlagend is.

Opruimen is misschien niet iets wat er als eerst in je opkomt als je denkt aan mentale voeding. En toch heb je het nodig. Een opgeruimd huis is nou eenmaal een opgeruimd hoofd. Als je veel spullen in huis hebt of als je huis een rommeltje is, voel je je vaak onrustig. Dit is niet gek, want het zorgt ook voor onrust. Wil je meer rust in je leven? Zorg dan dat je omgeving rustig en opgeruimd is.

Nieuwe dingen leren en jezelf verbeteren als mens zijn noodzakelijk als jij gezond en gelukkig wilt zijn. Persoonlijke ontwikkeling helpt je om inzicht te krijgen in wie jij bent. Dit maakt dat je jezelf steeds beter leert kennen en erachter komt wat écht belangrijk voor je is. Persoonlijke groei zorgt er ook voor dat je beter in je vel zit en meer voldoening uit je leven (en werk) haalt. Je bereikt persoonlijke groei door de dingen die je al doet te verbeteren en door nieuwe dingen te leren.

Zoals je wel hebt gemerkt, bestaat de basis van zelfzorg uit meer onderdelen dan je in eerste instantie misschien dacht. Het omvat dingen die je wel wist en misschien al aardig op orde hebt en uit dingen die je misschien niet meteen zou linken aan de basis van zelfzorg en goed voor jezelf zorgen.

Stiekem heb je nu gratis en voor niks een stukje uit één van de modules uit mijn online programma ‘Mama in balans’ kunnen lezen. In de module die over zelfzorg gaat, ga ik dieper in op de basis van zelf zorg en hoe je er nu voor zorgt dat je deze basis op orde hebt. Want wil je dat je leven in balans is, dan zal je toch moeten beginnen bij jezelf en goed voor jezelf zorgen.

En? Hoe is het met jouw basis voor zelfzorg gesteld?

Wil je de podcast luisteren die ik over dit onderwerp opnam? Ga dan naar mijn ‘Podcast’ pagina en maakt de keuze uit Spotify, iTunes of Soundcloud.