Hoe voorkom je een burn out

Nu ik na maanden van herstel kan zeggen dat ik ‘genezen’ ben van mijn burn out, is het zaak dat ik zorg dat ik geen burn out meer krijg. Ik zeg ‘genezen’ omdat ik denk dat je nooit volledig kan herstellen van een burn out. Er zijn dingen die bij je blijven. Of je nu wilt of niet. Zo is mijn geheugen nog steeds niet zoals het ooit was. Kan natuurlijk ook gewoon ouderdom zijn of luiheid zijn nu ik mijn bulletjournal gebruik voor alles wat ik niet mag vergeten. Maar ik denk dat je altijd wel ‘last’ van naweeën zal hebben. Aan de andere kant ben ik natuurlijk nog maar net een paar weken weer de oude. Ik zal er alles aan doen om niet meer opgebrand te raken. Maar hoe voorkom je een burn out?

Luister naar je lichaam

Ik merk dat ik veel beter naar mijn lichaam en geest kan luisteren. Waar ik voorheen maar doorging, ook al kreeg ik van mijn lijf allerlei signalen. Sta ik nu stil en luister naar wat mijn lijf mij vertelt. Zo was ik vorige week goed verkouden en zat heel mijn rug vast. De week ervoor had ik een drukke week gehad. Marley was jarig en dat werd volop gevierd. En daar is niks mis mee. Helemaal niet zelfs. En ik merkte dat ik er volop energie van kreeg. Maar ik ben ook laat naar bed gegaan en heb mijn rustmomenten niet goed gepakt. Daarnaast heeft het weer een overgang laten zien. Ik zit nu ook met een dik vest aan. De zomer is echt voorbij en tijdens zo’n weersovergang daalt mijn weerstand altijd. Ik hoor trouwens veel meer mensen over verkoudheid en griep nu.

‘Nee’ zeggen!

Wat vooral heel belangrijk is, is dat je ‘NEE’ durft te zeggen. Tegen jezelf maar ook tegen anderen. En ja, je zal dan mensen teleur moeten stellen. Maar als je eerlijk bent, kan je toch alleen begrip krijgen? Ik wilde mensen voorheen niet teleurstellen. Of mensen een rotgevoel geven. En natuurlijk wil ik dat nog steeds niet. Maar ik heb geleerd dat het soms niet anders is. En als het gaat om mijn energiebalans dan ben ik gewoon een stuk kritischer. Vooral kritischer naar mezelf. En zeg ik ‘nee’ als ik weet dat ik er uiteindelijk de dupe van word.

Plan rustmomenten in

Wat mij ook helpt is kritisch naar mijn agenda kijken. Ik ben altijd wel van het plannen. Maar ik plan nu veel kritischer. Heb ik een drukke zaterdag met twee of drie verjaardagen? Ja echt, die zijn er! Dan kijk ik of Alex bijvoorbeeld naar één van de verjaardagen kan. Of ik ga wel zelf en zorg dat ik zondag zo min mogelijk doe.

Behalve dan lekker keuvelen met de meiden. Helemaal nu het weer steeds minder mooi wordt, vind ik het heerlijk om lekker te knutselen of spelletjes te doen met de meiden. En als het dan even droog is, gaan we naar buiten voor een wandelingetje en een frisse neus halen. Maar plan dus heel bewust je rustmomenten in. Dit kan een moment zijn om te mediteren of wat aan yoga te doen, of een boek of tijdschrift te lezen, of om een wandelingetje te maken. Iets waarbij jij tot rust komt.

Praat erover

Praten is voor mij heel belangrijk. Dus praat met je partner, vriendin of moeder. Het maakt niet uit wie, als je het maar deelt. Als je praat over wat je dwarszit of als je gewoon even wilt mopperen dan lucht dat zo op. Vaak is het al voldoende om even je gal te spuien. Dan zit het niet meer in je systeem. En vaak door hardop te zeggen wat je dwars zit, kom je zelf tot bepaalde inzichten. En je zal zien dat je het ‘probleem’ dan zelf aan gaat pakken. Vind je het lastig om met een bekende te praten? Ga dan naar je huisarts of praat met een psycholoog.

Eet gezond en beweeg

Ik merk dat ik door gezonder eten, veel beter in mijn vel zit. Natuurlijk eet ik ook nog wel een chocolaatje of iets anders. Maar ik eet veel bewuster dan ik een half jaar geleden deed. Ik merk dat ik daardoor veel meer geniet van dat chocolaatje. En doordat ik geniet, maak ik weer gelukshormonen aan. Door de aanmaak van gelukshormonen zit je weer beter in je vel. En ook beweging zorgt voor de aanmaak van gelukshormonen. Ik wandel veel meer met de hond en kijk om me heen. Je ziet dan zoveel dingen die je normaal niet ziet, omdat je met je neus in je telefoon zit of omdat je met je gedachten ergens anders bent.

Je mag je rot voelen

En natuurlijk mag je je ook gewoon weleens rot voelen. Dat hoort erbij. Daar is echt niks mis mee. Geen enkel mens is 24/7 happy en blij. Soms ben je verdrietig of boos. Of heeft iemand je teleurgesteld. Of heb je zelf iets gedaan waar je spijt van hebt. Dat hoort bij het leven. Wees je bewust van je gevoelens. Laat de gevoelens toe en probeer erachter te komen waarom je je zo voelt. Is het echt zo erg allemaal, of komt iets nu heftiger binnen omdat je ruzie met je partner hebt? Of omdat je moe bent? Ik weet van mezelf dat ik soms heftiger kan reageren op dingen omdat er dan vaak iets anders speelt. Blijf er alleen niet te lang mee lopen. En wat ik eerder ook al schreef, praat erover. Je bent niet alleen. Niemand is alleen.

Hoe voorkom je een burn out?

Het belangrijkste is dat je naar je lichaam luistert en hiernaar handelt. Ga niet langer door dan nodig is. Je lichaam geeft niet voor niks signalen af. Signalen dat je misschien even wat gas terug moet nemen. Signalen dat je beter voor jezelf moet zorgen. Geloof me, je lichaam kan heel veel signalen geven en jij kan die signalen heel lang negeren. Maar er komt een moment dat je lichaam de handdoek in de ring gooit. Dan stort je in en duurt het heel lang voordat je weer de oude bent. Laat dat niet gebeuren. Wees lief voor jezelf. Je krijgt maar één kans. Eén leven. Maak daar het mooiste leven van. Want ja, jij bent het waard!

 

Foto:  Pixabay

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.